Du er her. #1 - Foreningswebsite > Hundeudvalget > hundetræning

Hundetræning i Skovbo jagtforening

Velkommen til hundetræning i Skovbo jagtforening. Alle hunderacer er velkommne til træningen. Øvelserne vil, da vi er en jagtforening, være målrettet jagthunde og jagthundearbejde. Øvelserne kan dog bruges til alle hunderacer.

Hvorfor træne din hund?

Du og din hund skal leve sammen de næste ti år og forhåbentlig have mange gode jagtoplevelser. Derfor er det afgørende at i opnår et godt samarbejde og det kan træningen hjælpe med. Ved at få fastlagt rammerne for jeres kommunikation, det vil sige at hunden forstår dine signaler og du forstår hundens, vil i få det maksimale udbytte af træningen. Dermed vil i have lagt fundamentet til jeres fremtidige jagtarbejde og dagligdag.

Formål:

Hundetræningen i Skovbo jagtforening er baseret på positiv indlæring/forstærkning og har til formål at ruste dig og din hund til at udfør lydigheds- og apporteringsøvelser og gennemføre hhv. lydighedsprøver samt apporteringsprøver hvis du ønsker det.

Hvordan gør vi?

Vores træningshold er opdelt i tre alderstrin/niveauer og for alle hold gælder det at vi arbejder med positiv indlæring/forstærkning.

Hvalpemotivation:

Skabe et grundlæggende positivt indlæringsmønster for hvalpen. Det skal være sjovt at træne! Hvalpemotivationen henvender sig primært til hvalpe i alderen 8 uger – 5 mdr. Hundeføreren (du) introduceres for grundlæggende hundeadfærd og træningsmetoder som kan hjælpe med en større forståelse for hvordan hunde lærer bedst.

Unghunde:

• Lydighedstræning: Her skærpes kravene til træningen. Kommandoer indlæres, det være sig både fløjte, håndtegn og sprog kommandoer. Hundene præsenteres for skud.
  • Apportering: Hundene præsenteres for dummier og de grundlæggende apporteringsøvelser indlæres. Apportering fra hånd, samt aflevering. Dirigerings kommander. Apportering i vand påbegyndes. Hundene præsenteres for vildt i slutningen af forløbet.

Øvede:

• Lydighedstræning: Her er den grundlæggende lydighed på plads og øvelserne gøres sværere. Øvelserne reflekterer det behov for lydighed der kan, og vil opstå i en jagtsituation.
  • Apportering: Øvelserne gøres sværere. Dirigering over større afstande. Apportering i varieret terræn. Flere apporteringer. Vandapportering og dirigering på vand.